5 x o tom, ako napísať dobrú tlačovú správu

Či už chcete v novinách prezentovať svoje podujatie, výsledky športového klubu alebo činnosť občianskeho združenia, veľmi vám v tom pomôže tlačová správa. V tomto blogu vám poradím, ako by mala vyzerať.

Keď som novinárčila na plný plyn, moja mailová schránka bola každý deň zaplnená novými mailami. Chodili mi pozvánky na kultúrne podujatia a akcie, výsledky športovcov aj informácie o činnosti občianskych združení.

Mali svojich pár sekúnd na to, aby ma zaujali, mnohým sa to však nepodarilo, pretože zvolili nesprávnu cestu prezentácie.

Nesprávna cesta, to je: poslať novinárovi plagát zmajstrovaný vo worďáckom programe „maľovanie“ a veriť, že k podujatiu napíše tú najoriginálnejšiu pozvánku EVER.

Poslať novinárovi štyri od vrchu po spodok zapísané strany v Time New Roman, veľkosť písma 10, riadkovanie 1,0 a čakať, že ich zverejní. Nesprávna cesta je aj, napísať text plný superlatívov a prikrášlených informácií.

Ponúknuť základné informácie pekne na kope, to je tá najlepšia cesta, ako sa prezentovať v médiách. A práve to je úloha tlačovej správy. Poďme na to.

Začnite jasnými a zrozumiteľnými informáciami

Odpovedzte na najpodstatnejšie otázky – KTO, ČO, KEDY, KDE, AKO a PREČO. O aké podujatie ide, ako sa volá, kedy a kde sa uskutoční? Kto ho organizuje, prečo a aká je jeho hlavná myšlienka?

Ste športový klub alebo občianske združenie? Kto – čo – kedy a kde dosiahol? Prečo je to pre váš klub výnimočné? Vyskladaním odpovedí na tieto informácie postavíte tlačovej správe skutočne pevný základ.

Ponúknite vyjadrenia zainteresovaných ľudí

Základy už pekne stoja, poďme na hrubú stavbu. Pridajte informácie, ktoré nadviažu na kontext a prinesú objasnenie, vysvetlenie. Nechajte prehovoriť organizátorov podujatia o tom, čo najzaujímavejšie ponúka. Nechajte prehovoriť trénera alebo samotného hráča. Alebo šéfa „ózetka“ o tom, čo má za sebou a čo chystá do budúcnosti.

Pikošky a zaujímavosti

Svoju tlačovú správu zastrešte zaujímavými informáciami. Pohrajte sa so slovami „naj“. Dosiahol športovec svoj najlepší výkon? Vyhral a bol pritom najmladší? Očakávate na vašom podujatí najväčší počet účastníkov?
Dobre sa tiež čítajú fakty naviazané na čísla. Ak máte zaujímavé číselné údaje, použite ich.

Bez fotografie to nejde

Aby bola vaša tlačová správa kompletná, pridajte k nej kvalitnú fotografiu. Určite ju však nesťahujte zo sociálnej siete, také rozlíšenie bude pre noviny nepostačujúce. Dobrá fotografia nemusí zachytávať veľkú skupinu ľudí. Najmä ak dostanete na svoj obsah menší priestor, vyznie lepšie polocelok. Stavte na emóciu alebo na originálny moment. Pokiaľ sa to vyslovene nehodí k téme, vyhnite sa umeleckým fotografiám.

Pripojte kontakt na organizátora

Ak tlačová správa zaujme a redaktor bude mať ďalšie otázky, určite by si v nej mali nájsť kontakt na organizátora, ktorý mu na ne dokáže odpovedať. Čakajte, že vám môže zavolať alebo napísať mail. Odpovedzte hneď, pokiaľ sa dá. Novinári totiž nikdy nemajú čas 🙂